18 June 2010

1989: Minat Berputik Di TJHS dan SGPU

Minat saya untuk menceburi bidang perguruan mula timbul pada tahun 1989 ketika menimba pengalaman mengajar secara sambilan di Tsun Jin High School, Jalan Loke Yew, Kuala Lumpur selepas menamatkan pengajian di Universiti Malaya. Saya diminta mengajar Bahasa Melayu dan Sejarah tingkatan 1, 3 dan 5.
Pertama kali berperanan sebagai guru dan berhadapan pula dengan pelajar Cina semuanya merupakan cabaran besar yang perlu saya hadapi ketika itu. Bagi menangani cabaran itu mengambil pendekatan positif dengan membaca buku-buku berkaitan pedagogi dan buku rujukan tambahan bagi subjek yang saya ajar. Kebetulan sekolah itu dekat dengan Dewan Bahasa dan Pustaka memudahkan saya mendapatkan buku-buku yang diperlukan. Selain mengajar di Tsun Jin High School, pada masa yang sama saya juga bekerja secara sambilan sebagai penyusun nota pelajaran Kesusasteraan Melayu di Sekolah Gaya Pos Utama (SGPU), Taman Maluri. Sebagai penulis nota pelajaran menuntut saya banyak membaca dan menulis.

Pendedahan awal sebagai guru sambilan di kedua-dua sekolah ini mula mempengaruhi tingkah laku dan pemikiran saya. Tambahan pula saya rasa cukup serasi dan sebati dengan jiwa saya setiap kali disapa dengan panggilan ‘Cikgu Zabidi’. Dari situ saya telah membuat keputusan untuk menceburi profesion perguruan sepenuh masa dan mengikuti Kursus Perguruan Lepas Ijazah (KPLI) di Institut Perguruan Sultan Idris (IPSI), Tanjung Malim sesi 1989-90.

No comments:

Post a Comment

Saya amat hargai kiranya saudara dan saudari sudi mencoretkan sedikit ulasan dan komen membina terhadap apa-apa isu yang saya kemukakan. Terima kasih.