27 March 2009

MERIAHNYA KENDURI DI KAMPUNG


Sempena cuti sekolah minggu lalu saya balik ke kampong Anak Kurau untuk menziarahi ibu bapa dan ahli keluarga. Saya dijemput makan kenduri di rumah Awang Keria (anak arwah Imam Yahya) di Anak Kurau dan Paklong Suboh di Bendang Nering.
Alhamdulillah di samping dapat menikmati keenakan daging kerbau dan nasi minyak yang dihidangkan, yang penting sekali dapat bertemu kembali dengan sanak saudara dan sahabat handai yang telah sekian lama terpisah. Terutama sekali rakan sekelas dari darjah satu di SK Anak Kurau, dua pupu saya Hadri Yusof, Mat Asin, Mat Piah dan Razak (Jak) di Bendang Nering. Saya juga dapat menyaksikan seorang lagi rakan sekelas dulu, Saadon (Cakdon) bersilat. Gaya dia bersilat mengingatkan saya kepada arwah Tok Adam bersilat dulu.
Sesungguhnya majlis kenduri di kampung memang meriah. Sanak saudara dan jiran tetangga datang beramai-ramai bergotong royong membuat persediaan sebelum kenduri, masak-memasak, menghidang, membasuh dan sebagainya. Malah YB Adun Batu Kurau turut menyiang ikan dan potong bawang bersama-sama.
Syukurlah kerana masyarakat di kampung saya masih bersatu padu, bekerjasama dan hubungan antara satu sama lain masih erat tanpa mengira fahaman politik. Diharap kemeriahan, kerjasama dan perpaduan seperti yang ditunjukkan semasa diadakan majlis kenduri seperti ini dapat diteruskan selama-lamanya. Lebih baik lagi jika para pemimpin dan masyarakat di kampung dapat menggembleng tenaga untuk memajukan lagi kampung kita seperti menaik taraf infrastruktur, kegiatan ekonomi, pendidikan, sukan dan sebagainya.

1 comment:

  1. Assalamu'alaikum Cikgu Zabidi.
    Tahniah atas penerimaan Anugerah Khas Akademik PMR dan SPM kepada STAR sempena Majlis Sambutan Hari Guru Peringkat Daerah Kinta Utara yang telah diterima oleh Cikgu Zabidi pada 22 Mei 2009 yang lalu di Silveritage.
    Saya Ustaz Badrul 'Azam Borhan dari SK Jelapang Ipoh juga menerima Anugerah Khas HEM pada hari tersebut. Bersamalah kita sebagai warga pendidik terus menggandakan usaha dan memikul amanah Allah ini bagi meningkatkan kualiti pendidikan agar anak bangsa Malaysia menjadi insan yang cemerlang dunia dan akhirat.

    ReplyDelete

Saya amat hargai kiranya saudara dan saudari sudi mencoretkan sedikit ulasan dan komen membina terhadap apa-apa isu yang saya kemukakan. Terima kasih.