22 August 2010

1993: Singgah Sebentar di SMDZM

Setelah balik ke semenanjung saya ditempatkan di SMK Dato’ Zulkifli Muhammad (SMDZM), Slim River mulai 1 Januari 1993. Saya diminta mengajar Pengajian Am dan Bahasa Melayu. Tugas lain yang diberi kepada saya ialah Guru SPBT dan Guru Penasihat Bola Tampar.
Pengalaman belajar Pengajian Am di SMK Dr Burhanuddin (SMDB), Taiping banyak membantu saya mengajar subjek ini. Saya banyak mencontohi cara Cikgu Yahya mengajar saya di tingkatan enam dahulu dengan menerapkan ilmu falsafah, tugasan kumpulan dan pembentangan. Sayangnya baru rasa seronok mengajar subjek ini dan pelajar pun dah mula serasi dengan cara saya mengajar dah kena bertukar ke SMKA Slim River pula.


Gambar kenangan bersama pelajar tingkatan 6 SMDZM 1993

Pada masa itu SMKA Slim River baru siap dibina. Pengetua pertamanya, Tuan Haji Ahmad sering datang berjumpa saya untuk merujuk perkara yang berkaitan dengan pengurusan SPBT. Tuan Haji Ahmad yang pernah mengajar saya ketika di SMDB telah menguruskan pertukaran saya ke SMKA Slim River pada bulan Mac 1993.
Dalam tempoh 3 bulan di SMDZM tidak banyak pengalaman dan peristiwa yang dirakam. Cuma yang masih segar dalam ingatan ialah ketegasan Pengetua, Encik Shaharuddin Atan mengerah guru-guru membuat kertas kerja projek keceriaan sekolah. Setiap guru diminta membuat satu projek dan perlu bentangkan kertas kerja di hadapannya. Saya diminta membuat projek papan tanda penunjuk arah. Selepas saya bertukar baru projek itu dilaksanakan berdasarkan kertas kerja yang saya sediakan.

YB Wan Yusuff bin Wan Mustaffa

Selain itu SMDZM juga mengingatkan saya kepada YB Wan Yusuff bin Wan Mustaffa (ADUN Gual Ipoh, Kelantan) kerana saya sentiasa menumpang kereta beliau semasa berulang alik dari rumah di Institut Perguruan Sultan Idris (IPSI), Tanjung Malim ke SMDZM. Tahniah kepada YB Wan Yusuff kerana dah jadi wakil rakyat. Kenangan ketika sama-sama belajar di Universiti Malaya dan IPSI serta sama-sama bertugas di SMDZM masir segar dalam ingatan.

1 comment:

  1. Wah cg zabidi banyak pengalaman mengajar kan, saya baru satu sekolah..tahun depan kena beralih arah

    ReplyDelete

Saya amat hargai kiranya saudara dan saudari sudi mencoretkan sedikit ulasan dan komen membina terhadap apa-apa isu yang saya kemukakan. Terima kasih.