22 August 2008

KURSUS PENOLONG KANAN

Pada masa cuti ini saya berpeluang mengikuti Kursus Pemantapan Kepimpinan Instruksional Penolong-Penolong Kanan (Pentadbiran) Sekolah-Sekolah Menengah Negeri Perak 2008 pada 19-21 Ogos 2008 bertempat di Pejabat Pelajaran Daerah Kinta Utara. Walaupun saya belum menjadi Penolong Kanan lagi, tetapi peluang berharga ini diberi oleh Pengetua untuk menggantikan Cikgu Zulkarnain (PK) yang tidak dapat menghadiri kursus ini. Saya amat bersyukur kerana dapat mengisi maca cuti ini dengan menghadiri majlis ilmu yang amat berguna. Mana tahu suatu hari nanti kalau saya ditawarkan jawatan sebagai Penolong Kanan, sekurang-kurangnya tahu juga saya apa tugas dan tanggungjawab yang perlu dilaksanakan.
Antara pengisian kursus tersebut adalah seperti berikut;
1. Konsep kepimpinan instruksional
2. Perancangan strategik dalam organisasi pendidikan
3. Pengajaran dan pembelajaran cemerlang
4. Pemantauan dan penyeliaan instruksional
5. Pengurusan kurikulum dan mesyuarat jawatankuasa kurikulum
6. Head Count
7. Post-mortem
Selain itu dapat juga saya berjumpa dengan sahabat-sahabat lama dan baru dalam kalangan Penolong Kanan yang turut serta dalam kursus ini.

1 comment:

  1. dulukan cikgu pernah jadi PK kat sekolah saya..

    ReplyDelete

Saya amat hargai kiranya saudara dan saudari sudi mencoretkan sedikit ulasan dan komen membina terhadap apa-apa isu yang saya kemukakan. Terima kasih.