24 August 2008

ZIARAH SEDAKA



Semalam saya mengambil kesempatan ketika bercuti di kampung, melawat SMK Dato' Kamaruddin, Batu Kurau. Di sekolah inilah dulu saya belajar dari tingkatan 1 (1978) hingga tingkatan 5 (1982).

Ketika mengatur langkah menjejaki tanah bertuah SEDAKA, satu persatu kenangan lama muncul semula macam tayangan slaid power point di skrin besar. Tengok padang yang luas itu teringat detik-detik mendebarkan ketika saya jadi penjaga gol dalam perlawanan akhir bola sepak antara rumah. Di belakang gol di hujung padang itu pula tempat saya belajar tanam kacang bendi dan petola bagi pelajaran Sains Pertanian. Tengok tapak perhimpunan teringat pula masa kena sebat dengan pengetua kerana tak bawa buku akaun biasiswa. Bila pergi belakang kantin pula, rupanya ada lagi sangkar burung besar yang tak ada burung tu. Banyak juga perubahan yang berlaku di sekolah ini. Bangunan baru dah bertambah. Lanskap antara pejabat dan tandas tu cantik tapi tak tau kenapa kolamnya tak berair.

Kalau berpeluang ingin saya kembali ke sekolah ini sebagai guru pula, sebagai membalas jasa kerana pendidikan yang saya peroleh di sinilah menjadi asas penting hingga saya berjaya hingga ke menara gading dan berjaya sebagai pendidik.
Terima kasih kepada guru-guru saya dulu, antaranya yang saya ingat: Cikgu Mat Dan (Matematik), Cikgu Goh (Bahasa Inggeris), Cikgu Lee & Cikgu Lim (Sains Pertanian), Cikgu Shaharuddin (Lukisan), Cikgu Nuruddin (PJ), En Mahendran (Sejarah), Pengetua Tn Hj Shamsuddin, PK En Mohammad Jamal dan lain-lain lagi. Setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih.

No comments:

Post a Comment

Saya amat hargai kiranya saudara dan saudari sudi mencoretkan sedikit ulasan dan komen membina terhadap apa-apa isu yang saya kemukakan. Terima kasih.